• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släppa till KFM en längre tid - frågor

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Om du vill bo i stugan skulle du ju antagligen kunna ha ett deltidsarbete på kanske 75% eller kanske studera och ha studiemedel och lån som inte överstiger vad du får ha i förbehållsbelopp, bo i stugan och vara helt ärlig med dina skulder, utan att du kommer bli utmätt på en krona :) Grattis :) Om det är vad du vill.

Det enda är väl att du bör ha kontrakt på hyrandet av stugan som din bostad och sådär.

Frågan är ju bara, får jag verkligen ta mer studielån om jag redan avstått från att betala de studielån jag redan har? Blir jag inte typ spärrad?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Det är precis så jag tänker ifall jag nån gång skulle komma tillbaka. Jobba 50 eller 75% och klara mig på det. Hyran för stugan är väldigt låg, 10000kr/år och jag v i l l leva enkelt och billigt så för mig hade faktiskt varit en ultimat lösning! :D

Då behöver du bara en inkomst på 4900:- + 800:- + det du har i andra kostnader. En inkomst efter skatt på 6500-7000:- bör du kunna håva in på 50% jobb eller studier. Så slipper du ens fly undan. Bara sätta igång på en gång.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Frågan är ju bara, får jag verkligen ta mer studielån om jag redan avstått från att betala de studielån jag redan har? Blir jag inte typ spärrad?

Tror man kan ha skulder, men kanske inte just till CSN. Då får du ta studiemedel och ett extrajobb några timmar i veckan :)
 

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Då behöver du bara en inkomst på 4900:- + 800:- + det du har i andra kostnader. En inkomst efter skatt på 6500-7000:- bör du kunna håva in på 50% jobb eller studier. Så slipper du ens fly undan. Bara sätta igång på en gång.

Fast jag vill ju ut på äventyr :) Men bra! Blir ju perfekt detta!!

Undrar bara, om vi säger att jag skulle dra i september och jag har betalat alla räkningar fram tills dess, hur lång tid tar det för allt att dra igång, för alla papper att börja komma med post? Jag står skriven hos min mamma, bor ju inte där men posten kommer dit, vilket innebär att det är hon som kommer få ta del av alla papper. Jag vill ju egentligen inte att hon ska få lida för mina beslut men det finns inget sätt att inte få alla papper hem va? Inte ens om jag pratar med dom i telefon eller mailar?

Undrar även hur det funkar med telefon osv. Jag tecknade nytt mobilabonnemang i mars och fick då en telefon med. Avgiften för den är 100kr per månad. Om jag genomför allt vi pratat om kommer jag inte betala för den, för abonnemanget öht - kan det betraktas som stöld? Att jag har mobilen men inte betalar för den.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Du kan skaffa en annan postadress genom särskild postadress så skickar kronofogden posten dit. Särskild postadress genom skatteverket eller en postbox som du också skriver som Särskild postadress hos skatteverket. Ta Brevia isåfall om du bor i Stockholm, kan jag rekommendera :) Då kommer all post dit. Även allt från Kronofogden. Du kan även höra av dig för säkerhets skull till Kronofogden och meddela att du har en ny adress och vill ha posten dit, så noterar dom det bara.

Papper börjar komma ganska fort, efter några veckor. Men när du fått allt från kronofogden hör dom bara av sig vid skatteutmätningen och vart ett och ett halvt år för att få veta dina inkomster och utgifter.

Tror inte du riskerar något. Men om det är 100:- per månad kanske det är lättast att betala bara den då? Kan bli mycket skulder för lite pengar om du har otur där.
 

Bortfrånallt

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
20 Juni 2015
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Du kan skaffa en annan postadress genom särskild postadress så skickar kronofogden posten dit. Särskild postadress genom skatteverket eller en postbox som du också skriver som Särskild postadress hos skatteverket. Ta Brevia isåfall om du bor i Stockholm, kan jag rekommendera :) Då kommer all post dit. Även allt från Kronofogden. Du kan även höra av dig för säkerhets skull till Kronofogden och meddela att du har en ny adress och vill ha posten dit, så noterar dom det bara.

Papper börjar komma ganska fort, efter några veckor. Men när du fått allt från kronofogden hör dom bara av sig vid skatteutmätningen och vart ett och ett halvt år för att få veta dina inkomster och utgifter.

Tror inte du riskerar något. Men om det är 100:- per månad kanske det är lättast att betala bara den då? Kan bli mycket skulder för lite pengar om du har otur där.

Så egentligen skulle det vara smidigare och bättre att börja redan nu, innan jag drar. Kruxet är bara att jag håller på att sälja husbil och bil och tar hand om hundar i sommar å får pengar därifrån också. Och de inkomsterna kan jag inte dölja, de är ju där titt som tätt. KFM kan väl titta på mina kontoutdrag och ifrågasätta var pengarna tagit vägen, eller har jag fel? Om jag har fel är ju det bästa att klara av allt med papprena osv innan jag far.

Första steget blir i såntfall att anmäla särskild postadress och sen bara sluta betala. Ska jag höra av mig till kronofogden och prata med dom eller kommer allt lösa sig automatiskt?

Kan inte betala bara för telefonen, utan det är hela kostnaden som gäller isåntfall. 500kr/månad. Tåls att tänkas på. Om jag kan lägga 500kr/månad så kan det kanske vara värt att ha en telefon och ett abonnemang i framtiden som jag kan behålla.
Har ett problem till där dock.. Står som ägare på ett till abonnemang, som mitt ex använde. Det är hos samma operatör, Telenor. Vad tror du händer om jag betalar det ena abonnemanget men inte det andra?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Så egentligen skulle det vara smidigare och bättre att börja redan nu, innan jag drar. Kruxet är bara att jag håller på att sälja husbil och bil och tar hand om hundar i sommar å får pengar därifrån också. Och de inkomsterna kan jag inte dölja, de är ju där titt som tätt. KFM kan väl titta på mina kontoutdrag och ifrågasätta var pengarna tagit vägen, eller har jag fel? Om jag har fel är ju det bästa att klara av allt med papprena osv innan jag far.

Första steget blir i såntfall att anmäla särskild postadress och sen bara sluta betala. Ska jag höra av mig till kronofogden och prata med dom eller kommer allt lösa sig automatiskt?

Kan inte betala bara för telefonen, utan det är hela kostnaden som gäller isåntfall. 500kr/månad. Tåls att tänkas på. Om jag kan lägga 500kr/månad så kan det kanske vara värt att ha en telefon och ett abonnemang i framtiden som jag kan behålla.
Har ett problem till där dock.. Står som ägare på ett till abonnemang, som mitt ex använde. Det är hos samma operatör, Telenor. Vad tror du händer om jag betalar det ena abonnemanget men inte det andra?

KFM kollar inte några kontoutdrag, i alla fall inte regelmässigt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej!

Jag har lån hos Bank Norwegian och Icabanken totalt 270.000kr, kredit hos Ikea 15.000kr samt studielån för lite över 300.000kr. Funderar på att släppa allt och låta det gå en tid innan jag tar tag i att betala tillbaka, tänker i framtiden skuldsanering.

Jag mottager gärna tips och råd kring allt detta då jag vet alldeles för lite.

Jag skulle, ifall jag gör detta, inte vara hemma för att skriva på papper osv, utan bara låta det vara och låta det ha sin gilla gång, för att senare komma tillbaka och ta tag i det då.

Hur snabbt växer skulderna hos kronofogden och vad anser de om mig och en eventuell framtida skuldsanering ifall jag inte är samarbetsvillig från start. Jag hyr en stuga, kan de på nåt vis göra en utmätning på den eller är det bara saker som jag äger? Kan de ens göra en utmätning när jag inte är anträffbar och samarbetsvillig? Hur funkar allt sånt?

Är det någon här som gjort nåt liknande? Jag vill dra härifrån och egentligen aldrig komma tillbaka till samhället så som det är uppbyggt. Jag älskar min stuga dock och tänker innan jag drar betala hyran för den för nåt år eller två. Ifall jag kommer tillbaka eller ej vet jag ju inte nu men

Nu vet jag inte om folk svarat men

"hur snabbt växer skulderna" går inte att svara på, det beror på vilken dröjsmålsränta som gäller, är det 6§ räntelagen är det i år 8% per år, men det kan finnas avtalade dröjsmålsräntesatser på 30% också, det måste du kolla upp med varje långivare.

Du bör veta att vid en skuldsanering så är CSN undantagna, det är bara de delar som redan förfallit till betalning som ingår i skuldsaneringen, resten åker du på att betala antingen under skuldsaneringen eller efter den är slutförd.

Dom kan göra löneutmätningar och utmätningar på konto utan att ha fått tag i dig. Kruxet blir att delge dig skulder, men skulder från det allmänna, böter, skatter och CSN behöver du inte delges, det driver kfm in ändå.

Om du varit besvärlig under tid med utmätning/motsvarande så kan det vara en klar nackdel vid skuldsanering, man ska ha gjort vad som stått i ens makt för att betala det man ska ha betalat osv, att hålla sig undan o krångla så mycket som möjligt för att komma undan utmätning och så vidare är knappast att "göra vad som står i ens makt för att betala"
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Nej, KFM skiter i vad du gör av dina pengar. Du lever redan enligt deras lägsta belopp. Om du köper horor och knark för pengarna så är det inget problem :)

Du behöver inte höra av dig till kronofogden, allt sker enligt rutin ändå. Skulle vara om du vill meddela dom något som du vill ska gå snabbt, som att du ändrat adress och vill ha posten dit omgående.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Du har rätt att ha kvar en skälig summa att leva på. Plus hyra. Plus nödvändiga kostnader som läkemedel.

Skälig summa att leva på är väl runt 5000:- har jag för mig, plus boendekostnad plus nödvändiga kostnader, resepengar, läkemedel osv. Dom flesta med boendekostnader kan ju ha en inkomst efter skatt på säkert uppåt 11-12.000:- utan att något dras om du har dessa kostnader.

Så du behöver inte leva sååå överjävligt dåligt.

Har du högst detta behåller du ju allt. Dom tar såklart bara det överstigande, du ska ju inte behöva dö eller svälta för dina skulder. Det är lite över existensminimum och soc nivåer. En tusenlapp över soc-bidraget ungefär.

typ 4700 eller något, läkemedel och läkarkostnader upp till högkostnadsskydd (slås ut månadsvis till 275kr) "resepengar" enbart om det är för att ta sig till och från arbete. Kostnader för barnomsorg är en annan vanlig punkt man får ta upp
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp